Ga naar de inhoud
Home » Blog » Met de trein naar Berlijn

Met de trein naar Berlijn

Met de trein naar Berlijn

Ontdek alles voor jouw treinreis naar Berlijn

Als je met de trein naar Berlijn gaat, wil je natuurlijk een zorgeloze reis. Wij helpen je een handje door de belangrijkste informatie voor je op een rijtje te zetten. Hoeveel kost een ticket gemiddeld, hoelang ben je onderweg en hoeveel CO2-uitstoot geeft jouw treinreis? Hoe vaak zul je gaan overstappen op een andere trein en met welke treinmaatschappij ga je dan? Ben je benieuwd, lees dan vooral verder.

Prijs, reistijd en CO2-uitstoot

Als je voor de trein kiest, kun je vanaf Amsterdam al binnen 6 uur in hartje Berlijn zijn. Het fijne is dat er tegenwoordig dagelijks meerdere directe treinen naar Berlijn gaan, je verspilt dus geen tijd aan overstappen. Daarnaast is reizen met de trein vaak goedkoop. Een treinticket kost gemiddeld €38 voor een enkele reis. Wil je bewust reizen en lief zijn voor het klimaat? Met een enkele treinreis naar Berlijn stoot je gemiddeld 9 kg CO2 uit, met het vliegtuig is dit al snel 117 kg CO2.

Wil je weten hoeveel een treinticket naar Berlijn gemiddeld kost, hoelang de reisduur is en hoeveel een reis uitstoot? Voor verschillende vertreklocaties in Nederland hebben we dit op een rijtje gezet.

Vertrek stationPrijsReistijdUitstoot
Amsterdam€386:00 uur9 kg CO2
Rotterdam€386:30 uur9 kg CO2
Utrecht€385:45 uur9 kg CO2
Groningen€505:45 uur9 kg CO2
Maastricht€506:15 uur11 kg CO2
* Enkele reis met vertrek vanaf Centraal Station

Prijs van treinreis naar Berlijn

De prijs van een treinreis naar Berlijn ligt tussen de €38 en €50. Vanuit de randstad zijn treintickets het goedkoopst, waarschijnlijk omdat je sneller op de directe treinverbinding naar Berlijn kunt stappen. Vanuit de randstad kost een treinticket naar Berlijn ongeveer €38. Vanaf Groningen en Maastricht zul je iets vaker moeten overstappen, waardoor een treinticket naar Berlijn iets duurder is. Een treinticket van Groningen of Maastricht naar Berlijn zijn te vinden vanaf €50. De prijzen zijn voor een enkele reis.

Reistijd van treinreis naar Berlijn

Dagelijks rijden er meerdere directe treinen tussen Nederland en Berlijn, wat scheelt in overstaptijd. Een treinreis van Amsterdam naar Berlijn duurt ongeveer 6 uur. Vanuit Rotterdam en Maastricht duurt de treinreis naar Berlijn iets langer, je bent tussen de 6:15u en 6:30u onderweg. Als je vanuit Utrecht of Groningen vertrekt met de trein naar Berlijn, ben je ongeveer 5:45u onderweg.

CO2-uitstoot van treinreis naar Berlijn

Als je met de trein naar Berlijn reist, dan is de CO2-uitstoot tussen de 9 kg CO2 en 11 kg CO2 bij een enkele reis. Dit is aanzienlijk minder dan wanneer je met het vliegtuig naar Berlijn reist. Bij een enkele vliegreis van Schiphol naar Berlijn is de CO2-uitstoot 117 kg CO2.

Lees dit artikel voor een vergelijking tussen een treinreis en vliegreis naar Berlijn
Lees hier alles wat je wil weten als je gaat vliegen naar Berlijn

Hoe ziet de treinreis eruit?

Als je van plan bent om naar Berlijn te reizen met de trein, is het wel zo handig om vooraf een aantal zaken te weten. Op welk station kom je aan, hoe vaak moet je overstappen en welke maatschappij rijdt naar Berlijn? Wij leggen het je hieronder graag uit.

Treinstation van Berlijn

Als je van Nederland naar Berlijn reist met de trein, stap je in Berlijn uit op het station Berlin Hauptbahnhof. Vanaf Berlin Hauptbahnhof ben je met het openbaar vervoer of taxi in ongeveer 5 minuten bij de Brandenburger Tor, in 10 minuten bij Zoologischer Garten en in 10 minuten op Alexanderplatz.

Treinmaatschappijen

Je kunt met verschillende treinmaatschappijen van Nederland naar Berlijn reizen.

  1. Intercity Berlin (IC Berlin): als je vanuit Nederland naar Berlijn reist, is de kans groot dat je met de IC Berlin gaat. De IC Berlin rijdt rechtstreeks van Nederland naar Berlijn, zonder dat je hoeft over te stappen. De treindienst wordt uitgevoerd door Deutsche Bahn. De treinen van de IC Berlin hebben comfortabele stoelen. Daarnaast zijn er ook zitplaatsen in de afgesloten 6-persoons cabines beschikbaar. Verder kun je in de restauratiewagen een drankje of een (klein) hapje eten halen.
  2. InterCity Express (ICE): Deutsche Bahn, de nationale spoorwegmaatschappij van Duitsland, biedt hogesnelheidstreinen aan die Nederland met Duitsland verbindt. Als je met de ICE reist zul je wel een keer moeten overstappen. Meestal vindt de overstap plaats net over de grens van Duitsland, bijvoorbeeld in Duisburg.

Directe treinverbinding of overstappen

Tegenwoordig kun je vanaf een aantal plaatsen in Nederland direct met de trein reizen naar Berlijn zonder overstap. Vanaf de volgende stations kun je direct naar Berlijn reizen met de trein:

  • Amsterdam Centraal
  • Hilversum
  • Amersfoort Centraal
  • Apeldoorn
  • Deventer
  • Hengelo

Boek je een reis waarbij wel een overstap nodig is? In veel gevallen reis je dan tot net over de grens in Duitsland en stap je daar over op een rechtstreekse trein naar Berlijn. Veel voorkomende overstapplaatsen zijn Duisburg, Hannover en Herzogenrath.

Beschikbaarheid treintickets

Treinkaartjes van internationale reizen kun je het best van te voren boeken. In veel treinen heb je een gereserveerde plaats nodig en kun je niet zomaar instappen en op een willekeurige plek gaan zitten. Tickets voor de IC Berlin kun je doorgaans 6 maanden van tevoren boeken.

Faciliteiten aan boord

De treinen naar Berlijn zijn over het algemeen iets luxer dan de binnenlandse treinen in Nederland. Als je de trein binnenstapt is er direct een aparte ruimte om koffers op te bergen. Boven de stoelen is er nog ruimte om tassen en kleine rolkoffers op te bergen in rekken.

Eten en drinken is aanwezig in de restauratiewagen. Je kunt hier drinken halen zoals koffie, thee en fris. Snacks zoals chocoladerepen en chips zijn ook te koop. Verwacht verder geen uitgebreide maaltijden, maar eerder simpele maaltijden. Een kopje soep of een (opwarm)maaltijd uit de magnetron is meestal wel beschikbaar.

De 2e klas zitplaatsen zijn vergelijkbaar met de 2e klas zitplaatsen in Nederlandse treinen. De 1e klas zitplaatsen zijn iets ruimer opgezet, waarbij een rij bestaat uit twee zitplaatsen naast elkaar aan het ene raam en een enkele zitplaats aan het andere raam. Ook zijn er 6-persoons cabines die je kunt afsluiten met een glazen raam.

Verder zijn tegenwoordig bijna alle treinen uitgerust met stopcontacten. Ook is er vrijwel altijd Wi-Fi aan boord.

Ben je benieuwd hoe we de CO2-uitstoot berekenen, de snelste route bepalen of andere cijfers op deze pagina tot stand komen? Dit leggen we allemaal uit op deze pagina. We doen ons best om alle cijfers up-to-date te houden. Klopt er iets niet? Dan kun je ons dat laten weten door een berichtje te sturen.