Bronvermelding
Op www.treinofvliegreis.nl vergelijken we trein- en vliegreizen naar verschillende bestemmingen. We maken een vergelijking op basis van prijs, reisduur, aantal keer overstappen en CO2 uitstoot. Om tot deze cijfers te komen, gebruiken we een aantal openbare bronnen. Op deze pagina leggen we je uit hoe we tot de cijfers komen en welke bronnen we daarbij gebruiken.
Reistijd
Bij elke bestemming wordt de reistijd vermeld. De reistijd halen we uit openbare bronnen. Voor de reistijd van treinreizen kijken we bijvoorbeeld op www.ns.nl, www.nsinternational.com, maps.google.nl of op websites van lokale aanbieders zoals www.renfe.com (Spanje). Voor vliegreizen zoeken we de reistijd op websites als flights.google.nl, www.klm.nl en andere luchtvaartmaatschappijen. Op de website tonen we altijd de snelst mogelijke reistijd en ronden af op 5 minuten. Het kan dus voorkomen dat de trein- of vliegreis die je uiteindelijk boekt een langere reistijd heeft.
Ticketprijs
Bij het vergelijken van ticketprijzen gaan we op dezelfde manier te werk als bij het vergelijken van reistijden. Alle gegevens op www.treinofvliegreis.nl zijn te vinden bij openbare bronnen. Voor de ticketprijs van treinreizen kijken we bijvoorbeeld op www.ns.nl, www.nsinternational.com, maps.google.nl of op websites van lokale aanbieders zoals www.renfe.com (Spanje). Voor vliegreizen zoeken we de ticketprijs op websites als flights.google.nl, www.klm.nl en andere luchtvaartmaatschappijen. We tonen altijd ticketprijzen voor een enkele vlucht exclusief bagage en exclusief andere extra’s. Het kan zijn dat na verloop van tijd een ticketprijs gestegen is. We proberen alle prijzen zo actueel mogelijk te houden, maar het kan voorkomen dat een ticketprijs gestegen of gedaald is. We tonen altijd de goedkoopste prijs. Het kan dus voorkomen dat de trein- of vliegreis die je uiteindelijk boekt een hogere ticketprijs heeft.
Overstappen
Op de website laten we voor elke bestemming zien hoe vaak je minimaal moet overstappen om er te komen. Voor vliegreizen gaan we altijd uit van een directe vlucht en stap je dus 0x over. Voor treinreizen raadplegen we websites zoals www.ns.nl, www.nsinternational.com, maps.google.nl of op websites van lokale aanbieders zoals www.renfe.com (Spanje). We tonen altijd het minimaal aantal benodigde overstappen voor een bestemming. Het kan voorkomen dat er wijzigingen zijn in het treinschema, waardoor een extra overstap nodig is. We doen ons best om alle informatie zo actueel mogelijk te houden.
CO2-uitstoot
De CO2-uitstoot berekenen we voor treinreizen en vliegreizen voor elke bestemming. Om tot de CO2-uitstoot te komen hebben we een aantal gegevens nodig die we uit openbare bronnen halen. De afstand laten we berekenen door www.afstand-berekenen.nl. Voor vliegreizen gebruiken we de afstand door de lucht. Voor treinreizen hebben we twee afstanden nodig. We berekenen de totale afstand van de volledige treinreis. Daarnaast berekenen we ook de afstand van het vertrekstation tot aan de Nederlands grens.
Voor de berekening van CO2-uitstoot van vliegreizen gebruiken we een formule opgesteld door een onderzoek van Milieu Centraal en Breda University. Bij de berekening gaan we bij een vliegreis uit van een zitplaats in de economy class. Voor de CO2-uistoot van treinreizen gebruiken we gegevens van www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/ en tools.ce.nl/stream/. Voor treinreizen wordt onderscheid gemaakt tussen uitstoot van Nederlandse treinen en Internationale treinen. Bij beide berekeningen wordt rekening gehouden met factoren zoals productie van brandstof (WTT, well to tank) en verbranding van brandstof (TTW, tank to wing).
Voor treinreizen wordt de afstand binnen Nederland apart meegenomen in de formule, omdat Nederlandse treinen gemiddeld minder CO2 uitstoten dan treinen in andere Europese landen. Dat is goed te zien als we bestemming Berlijn als voorbeeld nemen. Een treinreis Amsterdam – Berlijn en Maastricht – Berlijn zijn qua afstand ongeveer even lang, maar de CO2-uitstoot is respectievelijk 9 kg CO2 en 11 kg CO2. Dit komt omdat bij vertrek vanaf Amsterdam je langer in een Nederlandse trein zit waarvan de uitstoot gemiddeld lager is dan de uitstoot van andere Europese treinmaatschappijen.
Klimaat
De klimaatgegevens op www.treinofvliegreis.nl zijn afkomstig van World Meteorological Organization. De gegevens zijn gebaseerd op een periode van 30 jaar en zijn openbaar beschikbaar via worldweather.wmo.int.